Lõuna-Ameerikas
Boliivia ja Peruu vahel asub maanurk, mida geograafias tuntakse Altiplano
nime all. Osa jääb Peruu kaguossa, enamik aga Boliivia läänealadele. Altiplano
kujutab endast ca 3300–4200 meetri kõrgust kiltmaad, mida ümbritsevad
vulkaanide koonused. Ohtralt leidub soolakuid, liiva- ja kivikõrbeid ning
kauneid värvilisi laguune, aga on ka maailma kõrgeim laevatatav järv Titicaca.
Arvestades
kroonilist hapnikupuudust, kõlbliku põllumaa ning sademete vähesust, karmi
kliimat ja muidugi igas mõttes tsivilisatsioonist äralõigatust, ei ole
Altiplano elamiseks just kõige ideaalsem paik. Ent looduse puutumata ilu
on seda dramaatilisem ja muljetavaldavam. Peamisteks asukateks on ketšua
ja aimara hõimud, kes elanud seal juba aastatuhandeid. Alles Altiplanol
võib mõista, kui hea on, et kurvilised, absoluutselt hooldamata ja ohtlikud
kruusateed, mida kujundavad pigem erosioon ja ilm, kui inimtegevus, ning
kus teemasinaid nähti viimati paarkümmend aastat tagasi, ei lase kohale
tungida autoturistide hordidel.
Tõdemus kehtib eeskätt Boliivia poole kohta. Asfalttee La Pazi algab alles
300 km enne pealinna.
Laguunid,
vikunjad ja flamingod
Peruu Altiplano on mõnevõrra tsiviliseeritum ning torkab silma nii parema
elujärje, infrastruktuuri (teed, internet) kui ka kliimaga. Rännumehele
rõõmu pakkuvat ehedust on Boliivia poolel kindlasti enam.
Looduseimest saab kõige õigema pildi üksnes altpoolt Altiplanole liikudes,
s.o Tšiili Atacama kõrbe ja San Pedro kaudu. Mugavate Ameerika ja Euroopa
pensionäride teekond algab tavaliselt teiselt poolt, ülalt Cuscost, ja
lõpeb La Pazis, läbides vaid leebema peruupoolse Altiplano. La Pazist
viiakse nad lennukitega edasi tavaliselt kas Santiagosse või Limasse.
Seetõttu jääb neil nautimata kogu seikluse võlu ja mõistagi ka hingemattev
vaade, mis avaneb San Pedro kaudu sisenejaile. Taamal sätendavad vulkaanide
(nt Lincancabur) dramaatilised koonused ja värvilised laguunid, mis vahetavad
karva vastavalt nende sees olevate mineraalide koostisele – sinised, rohelised,
punased. Tohutud flamingoparved otsivad järvedel toitu. Metsikud vikunjakarjad,
sest erinevalt laamast pole seda Lõuna-Ameerika väikseimat kameliidi kodustada
suudetud. Siin-seal lendleb ringi mõni üksik kondor või kotkas. Märkamatult
olemegi ületanud koguni 5100meetrise mäekuru.
Soroche,
kokalehed ja kohalik elu
Samm muutub raskeks, rinnus pistab, kõrvus kohiseb ja pea käib ringi –
nagu enamikul gruppidel. Pole kahtlust, et see on kõrgmäestikutõbi (hisp.
k soroche). Kohanemiseks võib närida kokkunätsutatud kokalehti. Suunurka
koguneb üsna toekas pall. Tõepoolest kergem hakkab, see kohalik ajatu
tarkus näib toimivat. Õhtul peab mõnda reisiseltsilist siiski ka diacarbiga
(kõrgmäestikutõve leevendaja) turgutama. Hingame sügavalt sisse ja püüame
käia hästi aeglaselt. Alles nüüd mõistan, miks kohalikud nii rahulikud
ja tasakaalukad on. Altiplanol äkkliigutuste tegemine ja tasakaalutus
ei aita, jooksmine on hoopis kurjast. Tuleb olla rahulik ja ratsionaalne.
Silma torkab heasoovlikkus rändurite ja külaliste vastu. Seda tajume teekonnal
igal sammul. Tasuta söök ja jook rändurile! Ennekuulmatu asi meie näruses
lääne tsivilisatsioonis. Ketšua marketing?
Sõiduk
kaotab lihtsalt esitule
Meie söögimammi teenib välja hellitava hüüdnime Pachamama (midagi Maaema
taolist). Aga nii on see olnud aastasadu: teeradade ääres paiknevad onnlaod
oma alaliste varudega olid ka muiste karjadega liikujatele ja ränduritele
abiks.
Jätkame päevinäinud dzhiipidega oma teed, muu liiklusvahend jääks kindlalt
jänni. Kuigi sõiduk kaotab vahepeal ühe esitule ja naabrite oma ratta
(see asendatakse), püsime enam-vähem graafikus.
Aeg-ajalt katkestab liikumise teega ristuv "järvekene". Juht peab aru,
kas sõita ringiga või liikuda otse. Igal otsusel on oma head ja vead.
Ööseks jõuame maailma suurimale soolatasandikule Salar de Uyuni, kus ootamas
otsast lõpuni soolast ehitatud hotell. Soolapalees ööbimine turgutab keha
ja vaimu. Hommikul on kõik jälle vormis, et liikuda edasi La Pazi poole.
Ees ootavad meeletud soolaväljad ja lõputuid tunde kestev sõit teedeta
Altiplano maastikul. Pärast maailma kõrgeimat pealinna La Pazi, kuhu jõuame
vastu hommikut, järgnevad märksa kergemad katsumused – Titicaca järv ja
Peruu Altiplano, kust kaudu jõuame lõpuks Cuscosse.
|