
Reedeõhtune mängufilm, tegelasteks ummikuni jõudnud mehed ja hirm
Espenbergi
uue teose muidu eripalgelisi meestegelasi liidab üks tunne: ahistav
hirm.
Mart Niineste
04. detsember
2009
Urmas Espenbergi
„Mees, kes kartis" räägib lihtsa loo meestest, kes on õigel ajal nutmata
jätnud.
Neid mehi
on kolm: pensionieelikust ja depressioonis literaat-kriitik Karl, eraklik
misantroobist tõlkija Gregor ning tähelepanupuuduses vaevlev edevaloomuline
keskastme ametnik Romeo.
Tegevuspaigaks
on lähimineviku Eesti, autori märkus annab kirjutamisaastateks 2005-2009.
Niisiis vaatleb „Mees, kes kartis" oma tegelaste kaudu möödunud buumiaja
mentaliteeti ning tänu arvukale ja värvikale kõrvaltegelaste galeriile
ka eri inimtüüpide võimeid ja oskusi sellega toime tulla.
Eripalgelisi
peategelasi ühendavad nende hirmud, mis on tingitud ajastu eripärast,
ning soov neist vabaneda ja (vähemalt nende endi arvates) täisverelist
elu elama hakata. See nad vastavas tugirühmas kokku viibki. Edasi keskendub
raamat meeste hirmude tagamaade lahkamisele ning nendega võitlemise
kirjeldamisele ja kaasaelamisele.
Väikese
inimese suur mure
Kuid ülaltoodust
hoolimata ei maksa nende kaante vahelt ajastut defineerivat suurteost
otsida. Pigem on tegu ajaviiteraamatuga, mille parimaks võrdluseks võiks
olla reedeõhtune Ameerika mängufilm, mille sü˛ee käiku ning puänti võib
juba enne teist reklaamipausi üsna täpselt ette ennustada. Küsimus on
(ja pinget pakub), kuidas täpselt selleni jõutakse ning milliseid katsumusi
saatus tegelaste teele üheksakümne minuti jooksul veeretab.
Espenberg
hakkab tegelasi tutvustades sammuma mööda „Sügisballi" rada, et jõuda
paari sammuga Raimond Kaugveri väikeste inimeste maailma, lahendada
umbekiskuv tugirühma liin maagilise realismi võtete abiga ning jõuda
seejärel sujuvalt kohustusliku enam-vähem õnneliku lõpuni. Ladus, kuid
mingist hetkest üsna läbinähtav.
Kuid vähemalt
on stereotüübid ehk keskastme ametnik Romeo kinnisidee (täiesti absurdse)
reality-sõu kaudu kuulsaks saada, noorkirjanik Daria valmidus kiidusõnade
nimel pensionieelikust literaadiga horisontaali laskuda ja tõlkija Gregori
pettumus inimkonnas, piisavalt võimsad, et toimida korraliku kõverpeeglina.
Ning just need lähimineviku kõverpeegeldused, näiteks liisinguinimese
Romeo reality-tähe kuulsuse kirjeldus, ongi vahest teose tugevus. Muu
on paari õhtu küsimus.
Urmas Espenberg
Mees, kes kartis
Kentaur 2009