14. september - raske päev, rasked valikud.
1991 a. olnuks minu vastus kindel "Jah". "Jah" olnuks see veel ka 1994-1995.
Pärast Nizza lepet, eriti aga peale suurriikide uut ja ootamatut survet
Euroopa Tulevikukonvendis on vastus "Ei". Kas ei mässi me end taas jamasse,
kust me 12st aastat tagasi väljusime? Järsku tuleks aeg korraks maha
võtta ja jälgimaks arenguid? Võib-olla poleks praegune "ei"veel lõplik,
sest on ju veel küllalt aega ja liitumata riike nagu Norra, Island,
Bulgaaria, Šveits, Venemaa, Türgi . . .Kuhu tormata? Jälle on välja
toodud vene kaart (vaata S.Kallase ja K.Ojulandi viimased sõnavõtud).
Aitäh Siim ja Kristiina! Vene ohtu pole vaja meile, kes me oleme karmil
okupatsiooni ajal kasvanud nina alla hõõruda. Kui vaja siis võitleme
oma iseseisvuse eest taas ja vahet pole kuspool rahvana lahustuda (kui
me oma iibe tõstmise osas midagi kardinaalset ette ei võta), kas veidi
meile sarnasemate slaavlaste seas või euroopa liitu pidurdamatult sisseimbuvate
võõraste ja kärarikaste aasiast ja aafrikast pärit immigrantide voolu
seas (pool Londonit, Pariisi, isegi Stockholmi ja Helsingit on juba
värviline). Pealegi on Venemaal juba praegu suur mõjuvõim EL (enamus
maagaasist ja naftast tuleb Venemaalt) üle, rääkimata soovist seda suurendada.
Segane tulevik, otsustamise äraandmine?
Kõige kurioosem ongi see, et keegi ikka veel päris täpselt ei tea kuhu
asi tegelikult pöörab - kas suudavad Euroopa suured ellu viia oma ambitsioonikad
föderaalriigi unistused või jäävad kehtima senised võrdõiguslikkuse
ja demokraatia põhimõtted ning Eestigi saab kunagi nautida Eesistujamaa
austavat staatust nagu vanasti ühes laulus öeldi : Eesti piir käib
vastu Hiina müüri. Antud juhul vastu Prantsusmaad või Saksamaad.
Kuid Tulevikukonvendis tiirlevad segased eelnõud. Nii võib kergesti
juhtuda, et astud ühte, praegusesse Euroopa Liitu, satud aga hoopis
teise, NSVL tüüpi rahvaste ühendusse. Nii soomlased kui rootslased on
öelnud, et nii kehvade pakkumiste puhul Euroopa Liidult, nagu praegu
esitatud pakett poleks nemad sinna astunud. Ei ole minu tugevus analüüsida
liitumise või mitteliitumise majanduslikke aspekte, poliitilise iseseisvuse
kaotame me liitumisel nagunii. Võib-olla näiliselt jääks seda alles
rohkem, aga sisu jääb samaks. Müüt, millega meid ka 20 a.tagasi meelitati
- oleme tugevas liidus ja meil endagi on tilluke nukukabinet, sümboolikast
ja rahvatantsupaarist rääkimata! Kas meie sõltumatus eraldi riigina
üldse väga pikas perspektiivis mõeldav, on iseküsimus ja seda ei maksa
EL liitumise temaatikasse vägisi toppida. KääbuslikLichtenstein on siiani
säilitanud riigi tunnused nii et ...
Mälukaotus ehk Novo sündroom
Nägin hiljuti päris head prantsuse filmi Novo mehest, kes täna
ei mäletanud midagi oma eilsetest tegudest. Selgub, et eesti poliitikutegi
jaoks (välja arvatud Keskerakond -kuigi ise kuulun hoopis Isamaaliitu)
on ajalooline mälu ootamatult lühike - no nii, umbes 15 aastat. 800
aastat orjaaega ja paarkümmend aastat vabadust. Alles see oli, 50aastat
jubedat okupatsiooni, venestamine, väljasuremisoht, 1987-88 Hirvepark,
Laulev Revolutsioon, Eesti Kongress ning viimaks raskelt saavutud, lausa
imena näiv vabadus! Alles saadi koletu impeeriumi rüpest lahti, kui
juba kiputakse end siduma uue, pealegi üsna tundmatu moodustisega (mis
ise ka veel ei tea, kuhu liigub). Ja mis kõige hullem, seekord lausa
vabatahtlikult! Vahest suudaks vaid lätlased meie olukorda mõista neil
on veelgi keerukam demograafiline situatsioon.
Nojah olukord on ju praegu veidi teine kui 50-aastat tagasi, võidakse
öelda . . . Algselt kavandati EL-tu tõepoolest eelkõige kui vabade riikide
majandusühendust, vastukaaluks USA-le, Jaapanile ja Varssavi bloki riikidele.
Kuid praegu tüürib asi ikka üha enam NSV Liidu taolise (üks raha, üks
president, üks parlament, üks sõjavägi, üks punane pass jne.) föderatiivset
tüüpi ühenduse suunas! Oleks ükskord aeg avada oma silmad ja vaadata
tõele otsa. Kui kaua suudavad väikesed ja keskmised riigid ikka vastu
seista suuremate (Prantsusmaa, Itaalia, Saksa, Hispaania, Inglismaa)
survele ? Üha enam ihkavad EL asjadesse sekkuda sellised Euroopasse
ihkavad suurriigid nagu Venemaa ja Türgi.
Euroopa Ühendriigid ?
Sõjakoleduste (I ja II maailmasõda) ärahoidmiseks ja stabiilsuse tagamiseks
hakkasid Euroopas tekkima laiemad liidud. Läänes tipnes asi 1957 aastal
loodud Euroopa Majandusühendusega (tuntud ka nime alla Ühisturg), mis
pidi ära hoidma edasised sõjad, tülid ja looma eeldused Euroopa riikide
tihedaks majanduslikuks koostööks. Hiljem lisandusid neile Euroopa Nõukogu
ja Parlament, kui poliitilise ja muu koostöö organid.
Aga nagu bürokraatiaga ikka juhtub, kipub see vohama. Majandus mõjutab
aktiivselt poliitikat, mida omal ajal täheldasid väga õieti juba marksistid.
Nii ka nüüd, kus ollakse EMÜ-st välja kasvamas uueks suureks föderaaluniooniks
(üks raha, jõustruktuurid, president, parlament, piir, passid jne.)
Ainsaks tõsiseks takistuseks näib saavat seesama kuluuri ja keeleprobleem,
sest igal toimival föderaalriigil oleks asjajamiseks parem kasutada
ühte keelt. Muidu võib juhtuda nagu Baabeli torni ehitusel, kus rahvaid
oli nii palju, et kõikide keel lõpuks sõlme läks. Ei saa raisata ilmatu
suurt raha ja energiat pidevale tõlkimisele- see muutub haiglaseks.
Võimu ja hegemoonia nimel näikse olla nõus ohverdama ka rahvuslik identiteet.
Nii näib, et eurokeeleks on saamas inglise keel, ent kas ikka prantslased,
sakslased, venelased, türklased ja teised on asjaga rahul, väikerahvastest
rääkimata.
Euroopa Ühendriikide ülesehitamist on üritati alustatuda ka teiselt
poolt. Idas võtsid suure ja ühtse euroriigi idee oma arsenali bolševikud,
iseäranis Lenin ja Trotski. Lenin mainis Euroopa Ühendriikide asja juba
oma 1915 a. ilmunud artiklis. Bolševike jaoks tähendas Euroopa Liit
tookord üleeuroopalise sotsialistliku revolutsiooni võitu ja suure sotsialistliku
föderaalriigi tekkimist bolševike ja teiste kommunistide juhtimisel?
Praktikas Trotski revolutsiooni ekspordi ideed enamasti äpardusid. Pärast
II maailmasõda õnnestus Stalinil NSVL juhtimisel üht-teist kavandatust
siiski ellu viia ja luua küllatki tugev Varssavi blokk, mida toetasid
üksikud mittekontinentaalsed paariariigid (Kuuba, Põhja-Korea,jt.)
Pärast Ida -Euroopa impeeriumi kokkuvarisemist 1990-ndate aastate alguses,
tekkis esmakordselt unikaalne võimalus luua üks suur Euroopa föderaalne
liitriik ja näib, et seda ideed ongi eelkõige prantsuse, saksa, inglise,
itaalia, hispaania ja ida-euroopa finantsoligarhia ning poliitise eliidi
eestvedamisel hakatud ellu viima.
See saab ilmselt olema mõnevõrra teistsugune unioon, kui Varssavi blokk
või Ühisturg. Kapitalistlikel alustel, mõningate sotsialismi sugemetega
ülivõimas Euroopa föderaalriik vastukaaluks USA-le , Hiinale, Aasiale
ja Jaapanile. Kas ja kunas Venemaa üritusega seondub on väga raske prognoosida.
Oleneb milliseks kujunevad venelaste plaanid, kes praegu on liialt seotud
huvidaga Aasias ja ei suuda oma suuri territooriume ohjeldada. Keskmised
ja väiksemad Euroopa riigid ning uued liitujad üritavad suurte hegemooniapüüdlustele
küll vastu seisata, kuid kaua see võiks kesta ja kui edukas olla? NSVL
ajal räägiti ju ka, et tore kui oleme liidus, saab asja seestpoolt mõjutada.
Nüüd on moes samasugused mõtted. Tegelikult ei otsusta väike Eesti siin
enam suurt midagi, kõik liigub vääramatult ja omasoodu nagu suure poliitikas
ikka. Soomegi (5 miljonit elanikku) ei suuda Brüsselis hästi lobii teha.
Ainuke variant oleks sellest hiigelliidust kõrvale hoida ja öelda oma
"ei", kui seegi enam aitab?
Demokraatia on enamuse võim. Kui pranstslased, sakslased, itaallased,
hispaanlased, inglased ja kes garanteerib et hiljem mitte ka poolakad,
türklased või venelased kes maksavad enamuse EL liikmemkasudest sooviksid
saada endale suuremat otsustusõigust EL juhtimisel. Igati loogiline
soov? 14. september on peagi ukse ees. Iga Eesti kodanik on hääletusboksis
vastamisi iseendaga. I.Gräzini arvates on see tavalise eestlase jaoks
üks viimaseid võimalusi Suures poliitikas midagi ära teha. Vahest
tõesti?
Kõikvõimalikesse loosungitesse ja föderaalliitudesse suhtun NSV Liidu
õuduse läbielanuna skeptiliselt. Ma ei poolda loosungeid, et Suur on
ilus, parem ja nii edasi . . . Viisabadus ja muud asjad mind samuti
ei peibuta. Kerge salapära loor tuleb reisimisele alati kasuks. Praegu
saab eestlane igale poole suhteliselt hästi kui USA ja Ladina ameerika
riigid välja arvata. EL (eriti nüüdsel uuel kujul 25 näota riiki) kaotab
riikide omapära ja identiteedi. Standardiseerimine, ühtlustamine, jagamine,
normid ja seaduslikud aktid. Ja miks jäetakse lipule 12 tähekest, kuigi
riike saab olema 25? Seepärast on minu vastus EL-le 14.sept. esialgu"Ei"!
EL kohta pikemas perspektiivis (Eestiga või Eestita) arvan samuti, et
varem või hiljem minnakse jälle mingi asja üle tõsiselt tülli ja head
nahka sellest nagunii ei tule. Liiga erinevad kultuurid ja rahvad, liiga
kõrged Egod ja panused . . . Elame näeme!
Urmas Espeneberg
Filosoofiamagistrant