Eesti
Päevaleht
Tasuta lehed tulid Euroopast Eestisse
Urmas Espenberg
Tasuta
kohalikel lehtedel on seljataga pikk ajalugu
Sarnaselt kogu Euroopale on Eestiski hakanud ilmuma tasuta ajalehed,
mis käsitlevad mõne linna, alevi või valla elu ja probleeme. Lehetegijate
idee on lihtne - inimesi huvitab, mis toimub nende kodukohas, milliseid
sooduspakkumisi on kohalikus kaupluses ning kuhu minna meelt lahutama.
Aastaid üht Taani suuremat ajalehekontserni Berlingske juhtinud Lars
Topgaardi sõnul asutati esimene tasuta otsepostitusleht Amager Bladet
juba 125 aastat tagasi.
Amager Bladet on Kopenhaageni 85 000 elanikuga eeslinna häälekandja.
Selle väljaande ideeks oli ja on levitada igal teisipäeval kõikidesse
majapidamistesse tasuta leht, mis sisaldab vaid kohalikke uudiseid.
Ka 95 protsenti reklaamist on kohaliku tähtsusega. Lugejat huvitab Topgaardi
sõnul see, mis toimub tema kodukohas, olgu tegemist mõne skandaali või
elanikke otseselt puudutava probleemiga nagu kohaliku silla ehitus,
joogivee puhtus, ees seisev spordisündmus, politseiteated vms.
Kohalikud
uudised ja reklaam
Kohalikku lehte lugedes tunnetavad inimesed, et kirjutatakse nende elust,
mitte kellegi teise omast. Loomulikult loevad samad inimesed ka teisi
lehti ja tunnevad huvi selle vastu, mis toimub mujal maailmas, kuid
seda ei otsi nad kohalikust lehest.
Topgaardi arvates ei ole uudiste pakkumisest vähem tähtis ka kohaliku
lehe roll reklaamikanalina. Tahetakse teada, millised sooduspakkumised
on kohalikus supermarketis, mida uut on oodata teenindusasutustelt,
mis toimub meelelahutuses ning mida pakuvad erakuulutused. Tarbija jaoks
on see info oluline, sest ta läheb meelsamini kohaliku kaupmehe juurde
kui mitukümmend kilomeetrit eemale. Reklaamiandjale on omakorda tähtis,
et tema reklaam annaks kindlas piirkonnas hea katvuse mõõduka hinnaga.
Kohalikus lehes reklaamimine peaks seda eesmärki teenima.
Lars Topgaardi sõnul saavad Taanis nagu ka mujal Euroopas peaaegu kõik
kohalikud lehed isetasuvuse printsiibil töötades kasumit. Vaid üksikuid
väljaandeid toetavad osaliselt kas kohalikud omavalitsused või suured
lehekontsernid. Viimased aitavad tavaliselt vaid projektide käivitamisel
ega tegele doteerimisega.
Lisaks tasuta kohalikele lehtedele, mis ei saa tulu lehe müügist, on
ka tasulisi lehti, mida lugejad kas ostavad või tellivad. Tasuta lehtede
kasum moodustub täielikult kohalikust reklaamist ja kuulutustest. Reklaami
panevad lehte just kohalikud reklaamiandjad, sest reklaam otsepostituslehes
jõuab peaaegu iga kohaliku elanikuni. Lugeja jaoks on tasuta kohaliku
lehe vooruseks eelkõige see, et ta ei pea kohaliku info ja reklaami
saamiseks oma kukrut kergendama.
Lugeja
laual terve nädala
Taanis toimetab kõik tasuta kohalikud lehed kätte kas mõni kohalik leviorganisatsioon
või lehe enda korraldatud kojukanne (olgu need siis poisid-tüdrukud
või pensionärid). Veel üheks tasuta kohalike lehtede eripäraks on see,
et tavaliselt ei visata neid ära enne uue saabumist. Lehest saavad inimesed
infot selle kohta, mis toimub ümbruskonnas selle nädala jooksul - millal
on jumalateenistused, peod, pulmad, matused, tsirkuseetendused ja muud
rahvaüritused.
Tasuta kohalike lehtede omandisuhted Euroopas on Topgaardi väitel erinevad.
Näiteks Saksamaal kuulub enamik kohalikke otsepostituslehti suurtele
ajalehekontsernidele. Taanis on olukord mõnevõrra erinev - umbes 10
protsenti lehtedest kuulub Berlingske grupile, 12-15 protsenti teistele
kontsernidele ja 75-78 protsenti väikeomanikele (trükikodadele, omavalitsustele,
kohalikele väikeettevõtjatele jt).
Arengusuunad
Euroopas ja Eestis
Lars Topgaard on jälginud kohalike lehtede arengut Euroopas ning arvab,
et osa neist käib ajaga sammu, kuid osa on veidi stagneerunud. Viimased
peaksid enda moderniseerimiseks midagi ette võtma, kui tahavad konkurentsis
püsida. Nii tasuta kui ka tasuliste kohalike lehtede arengusuunana näeb
Topgaard seda, et lehtedes on üha rohkem pilte ja meelelahutuslikku
lugemist. Toimetuste töö muutub üha paindlikumaks ning sellesse kaasatakse
kohalikke autoreid. Väikesed lehed pakuvad konkurentsi suurtele, tegutsedes
kohaliku info nishis.
Mis toimub minu kodukohas ja selle ümber on Topgaardi sõnul Euroopas
praegu väga oluline. Sellistel lehtedel on turgu, ütles ta ja lisas,
et erandiks ei ole ka Eesti. Tasuta kohalike lehtede käekäik Eestis
sõltub Topgaardi väitel sellest, kui hästi suudetakse lehti teha ja
tarbijani viia.
URMAS
ESPENBERG