Turunduse efektiivsus on madal
6.2.2001, Äripäev, Urmas Espenberg

Massturunduse võidukäik Eestis jätkub. Uued efektiivsemad turundusvõtted, nagu otseturundus, nõusolekuturun-dus ja internetiturundus juurduvad visalt.


Turundustegu 2000 zhürii liikmena ning eelmise aasta Turundusteo konkursi ühe finaali jõudnud töö kollektiivi juhina esitan mõned kommentaarid ja tähelepanekud tänavuste laureaatide suhtes.
Positiivsena toon esile, et seekord mõõdeti just turunduskampaaniate tõhusust, mitte üksnes reklaamikampaaniaid. Turunduse tase, roll ja tähtsus nii majanduses tervikuna kui ka firmasiseselt paraneb. Enam ei ole lõhet nn nutikate reklaamibüroode ja rumalate turundusjuhtide vahel. Turundusprotsess stardib ning seda ohjatakse firma seest. Agentuuridele on jäänud üldjuhul loominguliste ideede pakkuja ning kampaaniate teostaja roll.
Tundub, et tarbija teadvust kujundava ja mõjutava turundusega saavad Eesti turundajad päris kenasti hakkama.
Negatiivse tähelepanekuna koorus konkursitöödest välja tõdemus, et turundus pole veel lõplikult võitnud kätte oma tähtsust elus, majanduses tervikuna ega ka firma sees.
Osa häid kampaaniad jäi millegipärast juba teist aastat finalistide seast välja. Samuti olid turundustegudel suhteliselt kõrged ja mitmetesse miljonitesse küündivad kulud (A.Le Coq: 9 mln, Dynamo: ligi 3 mln, EXPO: üksnes paviljoni maksumus ületas 34 miljonit krooni), mille suhteliselt visalt kasvavad turuosaprotsendid, klientuuri ning müüginumbrite kasv viitab sellele, et turundusteod olid küll edukad, aga suhteliselt madala efektiivsusega.
Eestis ei suudeta ka eriti siduda tarbija teadvuse kujundamist vahetu reaalse müügitegevusega. Just viimane tagab reaalse tulu kõigist rakendatud turundusmeetmetest. Muidugi oli ka erandeid (Hansapanga tootekampaaniad, Tele2 kõnesideteenuste lansseerimine), kus potentsiaalne klient nii või teisiti kampaanias ülesseatud võrgustikku kukkus.
Võitis parim: hea toode, õige positsioneering, hinnapoliitika, jaotuskanalid ja kommunikatsioon. Edukas kombinatsioon headest turundusvõtetest ja suhteliselt heast turundusefektiivsusest.
Turundusteo 2000 viis hinnatumat tegu
Ego lansseerimine Ego lepingute arv keskmiselt 3500 kuus. Ego kaardiomanikke 1,5 kuuga 12 500. Kaartide kogumaht 122 mln krooni.
Dynamo lansseerimine Novembri lõpus kasvas Q GSMi klientide arv 100 000ni, neist suurem osa liitus Dynamoga. Lahkumine Q võrgust vähenes enam kui 25%.
Hiirte juustu lansseerimine Juustude ostetavuse edetabelis 3–4 koht. Pakendatud ja viilutatud juustu kolmekordne müügikasv, edasimüüjate 2,5 kordne kasv.
Eesti ekspositsioon Expo 2000 näitusel Eesti paviljoni külastas 2,7 miljonit inimest. Eesti äratas huvi turismi, poliitilise ja majandusalase koostöö suhtes.
A. Le Coqi turuosa kasv Tartu Õlletehase turuosa kodumaiste õlletootjate hulgas tõusis 1999. a detsembri 28,4 protsendilt 2000. aasta lõpuks 38,0 protsendini.
Allikas: Marketingi Instituut, Turunduskeskus, Emor